www.aktivpappa.no tester fjellpulk

Redaksjonen i www.aktivpappa.no har tatt seg friheten å teste fjellpulker. Det nærmer seg påske og flere av oss kommer til å være svette på ryggen etter å ha dratt rundt på barn, appelsiner, kvikk-lunsj og andre nødvendigheter som hører påsken til.

Testen er utført i god aktivpappa-stil – en praktisk orientert test med fokus på de tingene som enten irriterer eller gleder oss i den daglige bruk. Analyser av materialvalg og fargekoder er ikke foretatt.

Utvalget av fjellepulker er i utgangspunktet ikke stort. Vi har plukket ut to varianter – nemlig Nordic Cab og Fjellpulken. Begge utviklet i Norge, velprøvde gjennom mange år – den ene vesentlig fler enn den andre og begge beregnet for barn fra ca ett år og opp til vi som foreldre klarer å lokke de til topps for egen maskin – 3-4-5-6 år, avhengig av hvor høy toppen er:).

Gutta hos Fjellpulken Norge klart å rote bort adressen til www.aktivpappa.no og fikk dermed heller ikke sendt oss en pulk vi kunne teste. Vi er allikevel ikke mindre rause enn at vi legger ved et bilde og en kort kommentar.

FjellpulkenAt designerne hos Fjellpulken treffer planken med denne modellen er det liten tvil om. Om brukerne er like enige gjenstår å se – vi beklager at vi ikke har fått testet denne versjonen. Tilbakemeldingene fra brukere vi har snakket med er at de fornøyde med vekt, sele og funksjonlaitet. Den er åpen og således utsatt for vær og vind og kan bli litt “trang” når barna trenger en pust i bakken. Å transportere med seg seg pulken er plasskrevende og stiller krav til stoooor bil. Fjellulken har dog gjort mye riktig her og x-antall tusen solgte pulker siden starten på 60-tallet er en god fasit. Prisen er relativt høy og starter på rause 7000,-.

Les mer om produktene på:

http://fjellpulken.no/

http://www.nordiccab.no/menu/forsiden

 

Nordic Cab er også en pulk utviklet i Norge. Konseptuellt et stykke unna Fjellpulken, siden Nordic Cab også kan fungere som sykkeltralle og joggevogn og dermed har spart en gjennomsnittsfamilie for en liten månedslønn i separate innkjøp av disse. Innebygget “kupè” med suverent utsyn gir overlegen komfort for den eller de som blir transportert. Nye ski og nyutviklet sele har løftet denne versjonen vesentlig fra forrige modell. Spesiellt de nye skiene gjør at pulken mest sannsynlig kan konkurrere med Fjellpulken på glid. De av dere som har Nordic Cab med de gamle skiene, kjøp nye på nettet. Sele og drag har også vært innom designavdeligen og er noe endret og er mer smidig å sette sammen, pakke ned og bruke.

Nordic Cab

Så, hvordan vurderer vi i aktivpappa.no disse pulkene opp mot hverandre? Vi fikk aldri testet Fjellpulken og kan såldes ikke benchmarke disse mot hverandre. Vi har imidlertid god kjennskap til begge versjoner og tillater oss på bakgrunn av tidligere erfaringer og summere disse to pulkene opp mot hverandre:

OPPSUMMERING:

Frakt: 

Det er et poeng at pulkene skal kunne transporteres i bil – entne på taket eller i bagasjerommet. Det er fortsatt noen av oss som ikke har hytte og som må drasse mye av dette utstyret med oss.

Fjellpulken er for stor til å få plass inne en normal påske-pakket bil. Har man ikke skiboks, er problemet løst, men det er et faktum at mange har skiboks – ofte en forutsetning for å få med seg skia. Det er plass, men det krever sin bil……

Nordic Cab kan, med litt Tetris-mindset, pakkes ned til å få plass i bagasjerommet på mellomklassebiler. En stooor fordel når man ska på tur. Selv kjører vi en Volvo XC 60 og Nordic Cab smatt lett inn sammen med reiseseng, smørekofferter, sengetøy og skift til en familie på fire. Skia ligger i boksen på taket………

Vinner: Nordic Cab vinner denne delen av testen pga mobilitet. Pakking i bil er en av oppgavene vi pappaer setter vår ære i å utføre til toppkarakter og Nordic Cab hjelper oss å nå  dette målet:)

Bruk:

Så, hvordan oppfører disse pulkene seg i snøen og på fjellet? Det er kanskje det viktigste parameteret vi skal forholde oss til. Å koble seg på disse pulkene er en raltivt enkel operasjon. De av dere som har tatt på dere en ransel klarer også dette enkelt. Begge selene har nok justeringsmuligheter til at den sitter godt.

Det er tungt å gå med pulk! De av dere som ikke har prøvd selv, men bare sett oss gli ubesværet over vidda, med sol og vind i ryggen, bør prøve å gå en påske med pulk. Dere vil strax finne ut at det er en frdel om vekten er lav og at pulken glir godt.

Nordic Cab er litt tyngre enn Fjellpulken – helt marginalt, men i rettferdighetens navn. Gliegenskapene til pulkene er relativt like, men Fjellpulken har kanskje hatt en liten fordel frme til nå. De nye skiene til Nordic Cab er så mye bedre enn de gamle, at jeg hadde problemer med å tro det var mulig. Nok en gang: Har du en Nordic Cab med gamle ski: Kjøp nye!!!!!!

Vinner: For oss er det ikke mulig å kåre en vinner på bruk. Begge veier omtrent det samme, glir omtrent like godt, er omtrent like komfortable og oppfører seg omtrent likedan i snøen. Konklusjon: Uavgjort – kanskje litt feigt, men vi mener det hadde vært vankelig å skille disse i en blindtest – noe som er litt upraktisk – men i samme åndedrag også avgjørende for klonklusjonen.

Komfort for barna:

Vi skal drøfte dette parameteret også, selv om det i utgangspunktet er lett å konkludere…… Det er liten tvil om at det er mer komfort i en lukket cabin enn i en åpen versjon. Sittestilling, utsyn og innvendige fasiliteter med lommer, kroker og knagger gjør at hybelen til Nordic Cab vinner med fire hestelengder – udiskutabelt. Den eneste kommentaren, eller bittelille minuset jeg skal hekte på Nordic Cab, er at kupeen kan bli litt kort dersom barnet skal ligge og sove. På den annen side, det er ikke Thai Air`s Business Class vi skal ha som målflagg!

Vinner: Nordic Cab`s konseptuelle tanke er en soleklar favoritt hos aktivpappa.no. Innebygget, varmt, tørt og på alle måter behagelig for alle reisende.

Pris:

Det er ikke tilfeldig at de fleste du møter med en Fjellpulk har Milsluker`n lue. De fleste du møter med en Nordic Cab hilser høflig – omtrent som motorsyklister hilser på landeveien….

Fjellpulken starter på 6.999,-, for modellen med ski, og er således en relativt dyr variant. Det er en fjellpulk og ferdig med det.

Nordic Cab starter på 5.490,- for pulkvarianten. Hekter du på et par tusenlapper, har du sykkeltralle og sportstralle i tillegg – noe de aller fleste småbarnsfamilier trenger eller burde trenge.

Vinner: Nordic Cab stikker av med den største pokalen i pris-segmentet. Mest fordi en noraml familie sparer et sted mellom 3 og 5000,- på at sykkeltralla er inkludert i en av pakkene.

Løypefaktor: Fjellpulken er mer snerten! Det er liten tvil om at designerne har gjort en grundig jobb gjennom mange år. På godværsdager ser det bra ut – ingen tvil. I praksis mener vi at Nordic cab har en del finesser og tilleggskvaliteter som gjør at Nordic cab bør være mer enn et teoretisk alternativt til Fjellpulken. Sittekomfort, bruksområder og transportvennlighet er lettspiste argumenter for en aktivpappa.no.

 

Testvinner er Nordic Cab – som kanskje kan investere noe mer i markedsføringen av et suverent produkt – det er mange som oss der ute:)

 

Gratulerer til gutta i Nordic Cab – alltid spennende med utfordrere og vi ønsker begge produsentene god påske!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>